Ziyafet için faizle para almak

11/12/2019 Çarşamba Köşe yazarı O.Ü

"Faiz ile para alıp ziyafet vermekten sakınmak, herkes için çok kolaydır."

 

 

Sual: Bazı kimseler, ölmüş olan ana, babası için yemek ikram ediyor ve bunun için de parası yoksa faizle para alıyor. Faizle para alıp yemek ikram etmek ve bundan sevap beklemek, dinimizce uygun mudur?

Cevap: Bu konuda İmâm-ı Rabbânî hazretleri, Mektûbât kitabının birinci cildin, 202. Mektubunda, bir talebesine hitaben buyuruyor ki:

“Bu zamanda, şüpheli olmayan kazanç kalmadı diyorsunuz. Evet öyledir. Fakat, elden geldiği kadar, şüphelilerden kaçınmak lazımdır. Tarlayı abdestsiz sürmek, tohumunu abdestsiz ekmek, rızkın bereketini, güzel olmasını giderir demişlerdir. Hindistan'da, böyle çalışan, hemen yok gibidir. Fakat, Allahü teâlâ, kulundan, elinden geldiği kadar yapmasını istemektedir. Faiz ile para alıp ziyafet vermekten sakınmak, herkes için çok kolaydır. Helale haram, harama helal diyen kâfir olur. Fakat bu, kati, meydanda olan helal ve haramlar içindir. Helal, haram oldukları, Nass ile yani âyet ve hadisle açık bildirilmiş olan yahut açık Nass yok ise de, dört mezhebde de söz birliği ile bildirilenler içindir. Zan olunanlar için değildir. Hanefî mezhebinde mubah olan çok şey vardır ki, Şafii mezhebinde mubah değildir. Bunun aksi de vardır. Muhtaç olduğu şüpheli olan birinin, faizle para alması helal olur demiyene, açık bildirilen harama helal diyemeyene dil uzatılmaz. Sapık, gerici denilmez. Helal demesi için zorlanamaz. Onun haklı olması daha kuvvetlidir. Hatta, haklı olduğu meydandadır. Ona dil uzatanlar haksızdır ve tehlikelidir.

Mevlânâ Abdülfettâh, 'faizsiz borç almak iyidir. Niçin faiz ile alıyorlar' demiş. Siz de, 'böyle söyleme, helali inkâr mı ediyorsun?' diyerek onu tekdir etmişsiniz. Yavrum, bu sözünüz, kati olan helal için doğrudur. İhtiyacı olanın, faiz ile borç almasına helal deseniz bile, bunu yapmamak, yine daha iyi olur. Vera sahipleri, ruhsat, izin verilen şeyleri yapmamış, herkese, azimet yolunu göstermişlerdir. Lâhor şehrindeki müftiler, ihtiyacı olana caiz olur demiş ise de, ihtiyaçtan ihtiyaca fark vardır. Her ihtiyaç, özür sayılırsa, faizin haram olacağı yer kalmaz. Faizin haram edilmesi abes, lüzumsuz bir emir olur. Oruç, yemin keffareti niyeti ile de, fakirleri doyurmak için, faiz ile borç almak caiz değildir. Fakir doyuramayan, oruç tutar.”