Cenâzede bulunmak sünnet-i müekkededir

29/04/2020 Çarşamba Köşe yazarı V.T

Hadîs-i şerîfte buyuruldu ki: "Cenâzeyi kırk adım taşıyanın kırk büyük günâhı affolur."

 

Şihâbüddîn ibn-i Hiccî hazretleri Şafiî fıkıh âlimidir. 751'de (m. 1350) Şam’da doğdu. İlk tahsilinden sonra Kudüs, Medine ve Halep gibi şehirlerde ilim tahsil etti. Şam’da müderrislik, kadı nâibliğini ve Emeviyye Camii'nin hatipliğini yaptı. 816 (m. 1413)’de vefat etti. Buyurdu ki:

Cenâze taşımakta önce ön tarafta, meyyitin sağ tarafı, sağ omuza alınıp, on adım taşınır. Sonra, arka sağ ayak tarafı sağ omuzda, on adım taşınır. Sonra meyyitin sol tarafına, yani arkadan bakıldığına göre, tabutun sağ tarafına geçip, sol omuzda, on adım önde, on adım arkada taşınır. Hepsi kırk adım eder. Hadîs-i şerîfte buyuruldu ki: (Cenâzeyi kırk adım taşıyanın kırk büyük günâhı affolur.)

Cenâzeyi taşıdıktan sonra, arkasından yürümelidir. Peygamberimiz “sallallahü aleyhi ve sellem”, Sa’d bin Mu’âzın “radıyallahü anh” cenâzesini taşıdı. Cenâzeyi (Beynel’amûdeyn) taşımak, yani sedye gibi, biri önde, biri arkada olmak mekrûhdur. (Terbî’) şeklinde, yani omuzda, kolundan el ile tutarak dört kişinin taşıması sünnettir. Omuz, kolu altına geçirilmez. Tabutun kolu el ile tutulup omuz üstüne alınır. Cenâzeyi sırtta ve hayvân üstünde taşımak câiz değildir. Süt çocuğunu ve birâz büyüğünü, bir kişi iki eli üzerinde götürür. Bu kişi, hayvân üzerinde de olabilir. Büyük çocuklar, tabut ile götürülür.

Cenâzeyi, meyyiti sarsmayacak kadar, hızlı götürmelidir. Cemaat çok olsun diye cuma namâzından sonraya bırakmak mekrûhtur. Cenâzeyi gömerken, cuma namâzını kaçırmak tehlikesi olursa, bu zamân cenâze namâzı, cuma namâzından sonraya bırakılabilir. Bayram namâzı cenâze namâzından önce, hâzır olan cenâzenin namâzı da bayram hutbesinden önce kılınır. Musallâda cenâze namâzı için bekleyenler, cenâze yere konmadan önce ayağa kalkmazlar. Musallâda oturanlar, cenâze gelince, ayağa kalkmamalıdır. Cenâzede bulunanlar, Şâfiî mezhebinde cenâzenin önünde gider. Cenâzede bulunmak sünnet-i müekkededir. Meyyiti büyük mezârlıkta gömmek lâzım ve çok faydalıdır. Sâlihlere ve evliyâya “rahmetullahi teâlâ aleyhim ecmaîn” yakın defnetmelidir.

Rutûbetli yerlerde defnetmek iyi değildir. Mümkün olduğu kadar kuru yerlere defnetmelidir. Nemli yerde defin, çabuk çürümesine sebep olur. Dîn-i islâmda, meyyitin geç çürümesi lâzımdır. Toprak nemli veyâ gevşek olursa, tabut ile gömmek iyi olur.