Namaz, vakti girdikten sonra kılınır

27/05/2021 Perşembe Köşe yazarı O.Ü

Namazın sahih olması için, vakti girdikten sonra kılınması şarttır.

 

Sual: Namazı vaktinde kılabilmek için, vaktin girip girmediği hususunda nasıl hareket etmelidir?

Cevap: Bu konuda  İbni Âbidînde, Şafii El-envârda, Maliki El-mukaddemet-ül-izziyye şerhinde ve Mîzân-ül-kübrâda deniyor ki:

“Namazın sahih olması için, vakti girdikten sonra kılınması ve vaktinde kılındığını bilmek şarttır. Vaktin girdiğinde şüpheli olarak kılıp, sonra vaktinde kılmış olduğunu anlarsa, bu namazı sahih olmaz. Vaktin bilinmesi, vakitleri bilen adil bir Müslümanın okuduğu ezanı işitmekle olur. Ezanı okuyan adil değil ise, veya adil Müslümanın hazırladığı takvim yoksa, kendisi vaktin girdiğini araştırıp, kuvvetli zan edince kılmalıdır. Fasıkın veya adil olduğu bilinmeyen kimsenin, kıbleyi göstermesi, temiz, necis, helal, haram gibi dinden olan şeylere şehadet etmesi, söylemesi de, ezan gibi olup, ona değil, kendi araştırıp anladığına uyması lazımdır.”

Sual: Farz namazların dahi kılınmasının mekruh olduğu vakitler olduğu gibi, yalnız nafile kılmanın mekruh olduğu zaman dilimi var mıdır?

Cevap: Yalnız nafile namaz kılmanın mekruh olduğu iki vakit vardır. Sabah tan yeri ağardıktan, güneş doğuncaya kadar, sabah namazının sünnetinden başka nafile namaz kılınmaz. İkindiyi kıldıktan sonra, akşam namazından önce nafile namaz kılmak mekruhtur. Cuma günü imam minbere çıkınca ve müezzin ikamet okurken, diğer namazlarda imam namazda iken nafileye, yani sünnete başlamak mekruhtur. Yalnız sabah namazının sünnetine başlamak mekruh değildir. Bunu da saftan uzak veya direk arkasında kılmalıdır. Cuma günü imam, hutbe için minbere çıkmadan önce başlanan sünneti temamlamalı denildi.

Sual: Ezan ne demektir ve başka dillerde de okunabilir mi?

Cevap: Ezan, herkese bildirmek demektir. Belli olan Arapça kelimeleri sırası ile okumaktır. Tercümesini okumak, ezan olmaz. Manası anlaşılsa da, Farisi ve başka dillerle de okunmaz.

Sual: Maliki ve Şafii mezheplerinde, sabah namazının dışındaki namazlar yalnız yolculukta mı birleştirilerek kılınabilir?

Cevap: Maliki ve Şafii mezheplerinde, seferde, yolculukta, hastalıkta ve ihtiyarlıkta, yaşlılıkta öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazları cem edilebilir, birleştirilerek kılınabilir. Yani, ikisinden birisi, diğerinin vaktinde kılınabilir.