Hanefi mezhebi ile diğer hak mezheplerdeki namazın hükümleri hakkında bilgi verir misiniz?

Dört hak mezhepte namazın hükümleri

CEVAP
Namaza baÅŸlarken ağız ile, dil ile niyet etmek, Hanefi’de bid’at, Åžafiive Hanbeli’de sünnet, Maliki’de caizdir. Hanefi’de kalbi tatmin olmayanın dil ile de niyet etmesi caizdir.

Kıyamda iken, Åžafii’de ayaklar bir karış kadar açılır. DiÄŸer üç mezhepte dört parmak kadar açılır.

Namazda intikal tekbirleri Hanbeli’de vacip, diÄŸer üç mezheptesünnettir.

Namazda Fatiha okumak, Hanefi’de vacip, diÄŸer üç mezheptefarzdır.

Ä°mamın arkasında Fatiha okumak, Hanefi’de tahrimen mekruh, Åžafii’de farzdır. Maliki ve Hanbeli’de, imam yüksek sesle okurken, tahrimen mekruh, sessiz okurken müstehaptır.

Son teÅŸehhüdde salevat okumak Åžafii’de farz, diÄŸer üç mezheptesünnettir.

Vitir namazı Ä°mam-ı a'zama göre vacip, imameyne ve diÄŸer üç mezhebe göre sünnettir.

BeÅŸ vakit namazın farzlarını cemaat ile kılmak, HanefiÅžafii ve Maliki’de sünnet, Hanbeli’de vaciptir.

Cuma namazına imamdan baÅŸka, Hanefi’de 3, Åžafii ve Hanbeli’de 40, Maliki’de 12 erkek yetiÅŸir.

Hanefi Ã¢limlerinin çoÄŸuna göre, tadil-i erkan vacip, imam-ı Ebu Yusufve diÄŸer üç mezhebe göre farzdır.

Hanefi’de seferde iken namazları cem etmek caiz deÄŸildir. Maliki’de seferde, hastalıkta, karanlıkla beraber yaÄŸmur ve çamur olunca, öğle ile ikindiyi, akÅŸam ile yatsıyı birleÅŸtirerek kılmak caizdir. Åžafii’de seferde, bu namazları, birleÅŸtirip, takdim veya tehir ederek kılmak caizdir. YaÄŸmur yaÄŸarken de sadece takdim ederek birleÅŸtirmek caizdir. Hanbeli’de ise, seferde, hastalıkta, kadının müstehaza [özürlü] olmasında, idrar ve yel kaçırmak gibi abdesti bozan özürlerde, canından, malından ve namusundan korkanın, maiÅŸetine zarar gelecek olanın iki namazı cem edip kılmaları caizdir.

Kadının kadına imam olması Hanefi’de mekruh, Maliki'de sahih deÄŸildir.

Teravihi on rekatta bir selam vererek kılmak üç mezhepte mekruh, Åžafii'de sahih deÄŸildir.

Bayram namazı, Hanbeli’de farz-ı kifaye, Hanefi 'de vacip, Åžafii ve Maliki'de sünnettir.

Bir namazı özürsüz terk eden Hanbeli, Åžafii ve Maliki’de öldürülür. Hanbeli’de kâfir olduÄŸu için, diÄŸer ikisinde büyük günah iÅŸlediÄŸi için öldürülür. Hanefi’de namaza baÅŸlayıncaya kadar dövülüp hapse atılır. Özürle bir veya birkaç namazı kılamayanın durumu ise şöyledir: Åžafii,Hanbeli ve Maliki’de, kazası olanın, sünnet kılması haramdır.Hanbeli ve Maliki’de, sabahın sünneti, vitir ve bayram namazı bundan müstesnadır. Hanefi’de ise, sünnetleri ve kuÅŸluk, evvabin, tesbih, tehıyyet-ül-mescid gibi nafile namazları kılmak, kaza kılmaktan evladır. Çünkü bu kazalar bir özürle kılınamamıştır, böyle kazaya kalmak günah olmadığı için, sünnetleri ve nafileleri kılacak kadar ertelemek de Hanefi’de günah deÄŸildir. Ama namazları kasten, özürsüz terk eden, sünnet veya nafile kılamaz.

Gaibin, yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı Åžafiive Hanbeli’de kılınabilir, Hanefi ve Maliki’de kılınmaz. Åžehidin cenaze namazı Hanefi’de kılınır, diÄŸer üç mezhepte kılınmaz. Ä°ntihar edenin cenaze namazı dört mezhepte de kılınır. Maliki’de ve Hanbeli’de ise, devlet baÅŸkanı intihar edenin cenaze namazını kılmaz. (Mizan-ı kübra)

Seferi olmak için Hanefi’de 104 km, diÄŸer üç mezhepte 80 km uzaÄŸa gitmek gerekir. Giderken yolda da seferi olunur. ÃœÃ§ mezhepte, giriÅŸ ve çıkış günleri hariç, 4 günden, Hanefi’de ise 15 günden az kalmaya niyet eden seferi olur. Hanefi’de seferde 4 rekatlık farzları, iki rekat kılmak vacip, Maliki’de, meÅŸru yani günah olmayan seferde 2 kılmak sünnet, Åžafii ve Hanbeli’de, 2 veya 4 kılmak da caizdir.

Şafii veya Maliki olan veya taklit eden, mukim iken, hacda seferi olan Hanefi imama uyarak dört rekat farzları iki rekat olarak kılar ise, bu namazları sahih olmadığı için kaza etmesi gerekir.