Berat gecesi ve fazileti
06/03/2023 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü
Sual: Berat gecesi ne zamandır,
önemi, fazileti nedir ve böyle gecelerde ne yapmalıdır?
Cevap: Berat
gecesi, şaban ayının onbeşinci gecesidir. Yani ondördüncü günü ile onbeşinci
günü arasındaki gecedir. Allahü teâlâ, ezelde, hiçbir şey yaratmadan önce, her
şeyi takdir etti, diledi. Bunlardan, bir yıl içinde olacak her şeyi, bu gece
meleklere bildirir. Kur’ân-ı kerim, Levhilmahfûza bu gece indi. Resulullah
efendimiz bu gece, çok ibadet ve çok dua ederdi.
Her sene, şaban ayının onbeşinci Berat gecesinde o senede olacak
şeyler, ameller, ömürler, ölüm sebepleri, yükselmeler, alçalmalar, yani her şey
Levh-i mahfuzda yazılır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Rahmet
kapıları dört gece açılır. O gecelerde yapılan dua, tövbe, ret olmaz. Fıtır
Bayramının ve Kurban Bayramının birinci geceleri, Şabanın onbeşinci, Berât
gecesi ve Arefe gecesi)
(Cebrail
aleyhisselam bana geldi. Kalk, namaz kıl ve dua et! Bu gece, Şabanın onbeşinci
gecesidir dedi. Bu geceyi ihya edenleri, Allahü teâlâ affeder. Yalnız,
müşrikleri, büyücüleri, falcıları, hasisleri, alkollü içki içenleri, faiz
yiyenleri ve zina yapanları affetmez.)
(Berât
gecesini ganimet, fırsat biliniz! Çünkü belli bir gecedir. Şabanın onbeşinci
gecesidir. Kadir gecesi, çok büyük ise de, hangi gece olduğu belli değildir. Bu
gece, çok ibadet yapınız. Yoksa, kıyamet günü pişman olursunuz!)
Cuma, Arefe, Bayram, Kadir, Berât, Mirâc, Aşûre, Mevlid ve
Regâib gecelerinde ibadet etmek çok sevaptır. Muhammed Rebhâmî hazretleri
Rıyâd-un-nâsıhîn kitabında buyuruyor ki:
“Büyük İslam alimi, imâm-ı Nevevî hazretleri, Ezkâr kitâbında
buyuruyor ki, gecenin oniki kısmından bir kısmını yani bir saat kadar ihya
etmek, yani okumak, kılmak, dua etmek, bütün geceyi ihya etmek olur. Yaz ve kış
geceleri için hep böyledir. Fıkıh kitaplarında, saat demek, bir miktar zaman
demektir. Nevevî, Şafii mezhebinde müctehiddir. Hanefilerin de, geceleri, böyle
ihya etmeleri uygun olur.”
Berât ve Regâib geceleri, camilerde toplanarak cemaatle nafile namaz kılmanın mekruh olduğu fıkıh kitaplarında yazılıdır. Mekruhu iyi bilmek, büyük cinayetlerdendir. Çünkü haramı mubah bilmek küfür, Mekruhu mubah bilmek ise, ondan bir basamak aşağıdır. Bu işin çirkinliğini iyi anlamalıdır.