Amellerin en efdali, vakti girince kılınan namazdır

15/02/2023 Çarşamba Köşe yazarı V.T

Câfer bin Abdürrahîm el-Mehâî hazretleri evliyânın büyüklerinden ve fıkıh âlimlerindendir. Basra civarında Mehâ’da doğdu. Fıkıh ilmi üzerine birçok eser yazdı. Birçok âlim, kendisinden fıkıh öğrendi. Kâfî kitabının sâhibi İmâm Ebû İshak es-Sarzetî bu âlimlerdendir. 1067 (H.460) senesinde Basra’da vefât etti. Derslerinde namazın ehemmiyeti hakkında buyurdu ki:Abdullah ibn-i Ömer “radıyallahü anh” haber veriyor. Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem” efendimiz buyurdu ki: (Namazlarını vakitleri gelince hemen kılanlardan Allahü teâlâ râzı olur. Vakitlerinin sonunda kılanları da affeder.)Ümm-i Ferve “radıyallahü anha” haber veriyor. Resûlullaha hangi amelin efdal olduğu soruldu. (Amellerin efdali, vaktinin evvelinde kılınan namazdır) buyurdu.Âişe “radıyallahü anha” diyor ki: (Resûlullahın namazını âhır (son) vaktinde kıldığını, iki defa görmedim.)Ümm-i Habîbe “radıyallahü anha” haber veriyor. Resûlullah buyurdu ki: (Bir Müslüman kul, her gün, farz namazlardan başka, on iki rekât, tetavvu' olarak namaz kılarsa, Allahü teâlâ ona Cennette bir köşk yapar.) Bu hadis-i şerif (Müslim)de yazılıdır... Görülüyor ki, her gün beş vakit farz ile kılınan sünnet namazlara Resûlullah tetavvu', yâni nâfile namaz demektedir.Tâbiînin büyüklerinden Abdullah bin Şakîk diyor ki: Resûlullahın tetavvu' namazlarını, yâni nâfile namazlarını, Hazret-i Âişe’den “radıyallahü anha” sordum. (Öğle farzından evvel dört, sonra iki, akşamın ve yatsının farzlarından sonra iki, sabah namazlarının farzından evvel iki rekât kılardı) dedi.Âişe “radıyallahü anha” dedi ki: (Resûlullahın nâfile ibâdetlerden en çok devam ettiği, sabah namazının sünneti idi.)Abdullah bin Amr ibni Âs “radıyallahü anhüma” haber veriyor. Resûlullah buyurdu ki: (Bir kimse, namazı edâ ederse, bu namaz kıyâmet günü nûr ve burhân olur ve Cehennemden kurtulmasına sebep olur. Namazı muhâfaza etmezse, nûr ve burhân olmaz ve necât bulmaz. Kârûn ile, Fir'avn ile, Hâmân ile ve Übey bin Halef ile birlikte bulunur.) Bunlardan anlaşılıyor ki, bir kimse, namazı farzlarına, vâciblerine, sünnetlerine ve edeblerine uygun olarak kılarsa, bu namaz, kıyâmette nûr içinde olmasına sebep olur. Böyle namaz kılmaya devam etmezse, kıyâmet günü adı geçen kâfirlerle berâber olur. Yâni, Cehennemde şiddetli azap çeker.