Uşur, mahsul toplanınca mı verilir?

14/08/2022 Pazar Köşe yazarı O.Ü

Fakirler, uşurlarını iki imama göre, zenginler İmâm-ı a'zam hazretlerinin ictihadına göre vermelidir.

 

Sual: Toprak mahsulünün zekâtı yani uşur, mahsul toplanınca mı veya toplanmadan önce mi verilir?

Cevap: Konu ile alakalı olarak İbni Âbidîn’de buyuruluyor ki:

“Meyvenin ve ekinin uşru, İmam-ı a'zam ve imam-ı Züfer hazretlerine göre, bitki üzerinde meydana geldikleri ve çürümekten emin oldukları zaman farz olur. Toplanacak hâle gelmese de, faydalanacak, yenecek hâle gelince uşrunu vermek farz olur. İmam-ı Ebu Yusuf hazretlerine göre olgunlaşınca, toplamadan önce farz olur. İmâm-ı Muhammed hazretlerine göre ise, hasattan sonra, yani hepsini toplayınca farz olur. Hasattan önce, yerinden koparıp yemesi veya başkasına yedirmesi caizdir. Fakat, İmâm-ı a'zam hazretlerine göre, bunun uşrunu da sonra verir. İki imama göre, bunun uşrunu vermesi lazım olmaz. Fakat, mahsulün beş vesk olması için, bu da hesaba katılır. Olgunlaştıktan sonra koparmış ise, İmâm-ı Muhammed hazretlerine göre, yine uşrunu vermek lazım olmaz. Hepsini topladıktan sonra telef olanın ve çalınanın uşrunu vermek lazım olmaz.”

Fakir olanlar, uşurlarını iki imama göre hesap edip verir. Zenginler, îmâm-ı a'zam hazretlerinin ictihadına göre vermelidir.

İmam-ı Ebu Yusuf ile İmam-ı Muhammed hazretlerine göre uşur vermek için, topraktan çıkan mahsulün, bir sene dayanıklı olması ve miktarının beş veskten çok olması lazımdır. Vesk, bir deve yükü demek olup, altmış sâ' alan bir hacim ölçeğidir. Altmış sâ', ikiyüzelli litre olur. Buna göre, iki imam, uşur için binikiyüzelli litre nisab olduğunu bildirmektedir. Fakat fetva îmâm-ı a'zam hazretlerinin ictihadına göre verilmiştir.

Sual: Babam hakkı için, namusum için diyerek yemin etmek uygun mudur?

Cevap: Bu konuda İbdâ kitabında deniyor ki:

“Hadis-i şerifte; (Babam hakkı için diyerek yemin etmeyiniz! Yemin, Allah ismi ile olur) buyuruldu. Ebû Davud’daki hadis-i şerifte; (Emanet, yani namus için yemin eden, bizden değildir) buyuruldu. (Allah’tan başka bir isim ile yemin eden kâfir olur) hadis-i şerifini İmamı Tirmizî hazretleri bildirmektedir.”

Sual: Ana, baba fakirse zekât verilebilir mi?

Cevap: Anaya, babaya ve dedelerin, ninelerin hiçbirine ve kendi çocuklarına ve torunlara zekât verilmez. Bunlara, sadakayı fıtır, adak ve keffâret gibi vacib olan sadakalar da verilmez.