Vakit daralınca sünnetler terk edilir mi?

22/08/2022 Pazartesi Köşe yazarı O.Ü

“Namaz vakti daraldığı zaman, nafile namaz kılmak tahrimen mekruhtur." 

Sual: Beş vakit namazdan birinin vakti daralmış ise sadece o vaktin farzını mı kılmak gerekir?

Cevap: Bu konuda Merâkıl-felâh kitabında ve bunu açıklayan Tahtâvî hazretleri buyuruyor ki:

“Sabah namazının farzından sonra, güneş doğuncaya kadar nafile namaz kılmak, tahrimen mekruhtur. Sabah namazının sünnetini önceden kılmamış ise, bunu kılmak da, bu yasağın içindedir. Çünkü bu vakit, yalnız farz kılmak için ayrılmıştır. Yani, farzdan sonra güneş doğuncaya kadar, namaz kılmayan, hep farz kılmış sayılmaktadır. Bu ise, sabah sünneti bile olsa, nafile kılmaktan daha efdaldir. Fakat, bu zaman içinde kaza namazı kılmak mekruh olmaz. Çünkü, hükmen farz kılmış sayılmak, sünnetten efdaldir. Kaza kılmak ise, hakiki farz kılmak olup, bundan daha çok efdaldir.”

Sünnetlerin, nafile namaz demek olduğu buradan da anlaşılmaktadır. Sünnetlerin nafile namaz oldukları, bunun için, özürsüz olarak hayvan üzerinde kılınabilecekleri Cevherede de açıkça yazılıdır.

Yine Merâkıl-felâh kitabının açıklamasında;

“Namaz vakti daraldığı zaman, nafile namaz kılmak tahrimen mekruhtur. Çünkü, farzın vaktini kaçırmaya sebep olur. Lazım olmayan namazı kılarak, lazım olan namazı kaçırmış olur ki, aklı olanın yapacağı iş değildir. Güneş doğarken ve tepede iken ve batarken de, nafile namaz kılmak böyledir. Bu nafile namazlar, beş vakit namazın sünnetleri ise de, yine böyledir” buyruluyor. Hadîkada deniyor ki:

“Namaz vakti daraldığı zaman, farzdan evvelki sünneti kılmak, farzın kazaya kalmasına sebep olursa, bu sünneti kılmak haram olur.” Dil afetlerini anlatırken buyuruyor ki:

“Farz olmayan bir şeyi yapmak için farzı terk etmek caiz değildir.”

Sual: Çaldığı meyveleri helaldir diyerek başkalarına veren kimsenin imanı gider mi?

Cevap: Aslı haram olmayıp, sonradan hasıl olan bir sebepten dolayı haram olan mala, paraya, harâm-ı li-gayrihi denir. Çalınan ve haram yollardan gelen mal, meyve, para böyledir. Bunlara helal demek küfür olmaz.

Leş, domuz, şarap gibi, asılları haram olan şeylere harâm-ı li-aynihi denir. Bunlara helal demek, imanı giderir. Kati olarak bilinen haramlardan birine helal demek de, küfür olur. Ezan, cami, fıkıh kitapları gibi İslamiyetin kıymet verdiği şeyleri aşağılamak da, küfür olur.